STACJA URSUS to partnerstwo organizacji pozarządowych działających na terenie Dzielnicy Ursus, które połączy działania instytucji publicznych (szkoły podstawowe, OPS) i niepublicznych (placówki wsparcia dziennego, kluby sportowe i rodzinne) na rzecz dzieci i młodzieży w wieku 6-18 lat w celu wspomagania ich w polepszaniu wyników nauczania, podniesieniu frekwencji szkolnej oraz nabywaniu kompetencji społecznych i reintegracji z grupą rówieśniczą.
Projekt zakłada wyrównywanie szans edukacyjnych i społecznych dzieci w wieku 6-18 lat poprzez:
- aktywizację i integrację dzieci i młodzieży poprzez ich uczestnictwo w zajęciach pozalekcyjnych, mini projektach, zajęciach sportowych, turystycznych;
- edukację, reedukację poprzez organizację pogotowia lekcyjnego i zajęć wyrównawczych, rozwijanie kompetencji logicznego myślenia;
- psychoedukację, socjoterapię, profilaktykę poprzez prowadzenie zajęć i warsztatów;
- psychoedukację i wsparcie rodziców dzieci i młodzieży poprzez konsultacje ze specjalistami, grupę wsparcia i warsztaty;
- działania wykonywane przez asystenta dziecka i rodziny na terenie szkoły zmierzające do nawiązania bliższego kontaktu z dziećmi i ich rodzicami, zacieśnienia współpracy między organizacjami a instytucjami, a przez to zwiększenie możliwości udzielenia pomocy;
- działania streetworkerów w szkołach i na obszarze objętym wsparciem, mające na celu dotarcie do większej liczby dzieci i młodzieży, objęcie ich pomocą pozainstytucjonalną opartą na relacjach osobowych.
Jak wynika z doświadczeń w dziedzinie pedagogiki i psychologii, powyższe działania mają szansę skutecznie wpłynąć na zmianę zachowania dzieci objętych projektem. Oferta pomocy udzielanej na terenie szkół , w placówkach wsparcia dziennego, klubach sportowych i rodzinnym, zwiększy się o zajęcia najbardziej potrzebne.
Siłą projektu jest powołanie szkolnych asystentów dziecka i rodziny oraz streetworkerów, których działanie będzie stało u podstawy pracy z rodziną. Osoby te będą:
- na bieżąco obserwować dzieci i ich środowisko oraz stale rekrutować do projektu,
- zbierać informacje bezpośrednio w szkole i dokonywać aktualnej diagnozy potrzeb dzieci,
- nawiązywać z dziećmi i ich rodzicami dobre relacje, zwiększać zaufanie do oferowanych przez partnerstwo form pomocy,
- towarzyszyć dzieciom i młodzieży w codzienności w sposób nieformalny, bliższy,
- zachęcać do zmian, wspólnie szukać rozwiązań, również w stosunku do rodziców,
- przyprowadzać dzieci i młodzież ze szkoły na zajęcia lub towarzyszyć w drodze do domu,
- prowadzić edukację i psychoedukację (odrabiać lekcje, wspierać w trudnościach) itp.